Max wordt op 30 september 1997 in het ziekenhuis van Hasselt geboren en krijgt als volledige naam Max Emilian Verstappen mee.

Hij heeft een goed moment uitgekozen om het eerste levenslicht te zien, want zo kunnen beide ouders Jos Verstappen en Sophie Kumpen samen van zijn eerste dagen genieten.

Anderhalve week later moet Jos namelijk als actief Formule 1 coureur voor Tyrrell naar Japan afreizen voor de volgende Grand Prix.

 

Max heeft van kinds af aan het racen al in zijn bloed zitten. Maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je de genen van Jos en Sophie met elkaar kruist. Het talent van Jos spreekt voor zich, maar ook Sophie is een begenadigd kartster geweest, die zelfs nog menig F1-coureur wist te verslaan op het kartcircuit.

 

Nog voordat Max zijn eerste stappen kan zetten, is hij al op de kartbaan te vinden, waar hij letterlijk het racen met de paplepel krijgt ingegoten.

Wanneer Max groot genoeg is om zelf achter het stuur van een kart plaats te nemen, blijkt al snel dat hij het racetalent van beide ouders heeft geërfd.

Als Max 7 jaar oud is maakt hij in 2005 zijn debuut in de kart sport. Hij wint diverse races en wordt ongeslagen Belgisch kampioen in de Mini klasse. In de jaren daarop zal Max zijn kart succes blijven voortzetten. In 2010 is Max als 12-jarige eindelijk oud genoeg om zich te mogen meten met de top van de kartsport. Hij komt uit als fabrieksrijder voor het Italiaanse CRG.

 

Na diverse nationale, Europese en Wereldtitels in de karting maakt Max in 2014 de overstap naar de autosport.

 

Hij maakt zijn debuut in de Florida Winter Series, een door de Ferrari Driver Academy ondersteunde klasse die is opgezet als leerschool voor autocoureurs. In de 2e ronde van dit kampioenschap wint die de derde race van het weekend en daarmee zijn eerste officiële autosport zege.

 

Ondanks wat tests op verschillende circuits en voor diverse teams in de Formule Renault 2.0 zal Max in 2014 uitkomen in de Formule 3.

Hij zal uitkomen voor Van Amersfoort Racing en treedt daarmee in de voetsporen van zijn vader, die in 1992 uitkwam voor het team. In totaal pakt Max 10 overwinningen in het Europese F3 kampioenschap en wint die net zoals zijn vader de Masters op Zandvoort. Hij eindigt het kampioenschap op de 3e plek. Nadat Max begin Augustus toegevoegd wordt aan het Red Bull Junior team volgt niet veel later de officiële aankondiging dat Max in 2015 uit zal komen in de Formule1 voor het team van Scuderia Toro Rosso.

 

Op 17-jarige leeftijd maakt Max als jongste Formule1-coureur ooit zijn debuut in een officiële Formule1 training op het circuit van Suzuka voor het team Scuderia Toro Rosso.

 

2015 is het eerste van mogelijk vele jaren Formule1. Met mooie en gewaagde inhaalacties eindigt Max met 49 punten op de 12e plek in het WK.

 

Nadat Max in 2015 veel indruk maakte bij Toro Rosso rijd die ook in 2016 voor het opleidingsteam van Red Bull. Toch verloopt het iets anders want al na 4 GP's neemt Max het stoeltje over van Daniil Kvyat bij Red Bull Racing. Tijdens de GP van Spanje maakt Max zijn eerste meters voor Red Bull Racing en schrijft direct geschiedenis door als jongste coureur en éérste Nederlander ooit een Grand Prix te winnen. Max eindigt uiteindelijk op plek 5 in het WK met 204 punten.

 

Na een succesvol verlopen 2016 waren de verwachtingen voor 2017 erg hooggespannen. Helaas werd het een teleurstellend seizoen, vooral in het eerste gedeelte van het seizoen met veel uitvalbeurten. Maar na de zomer ging het wat beter en won die 2 races (Maleisië en Mexico). Max eindigt 2017 op plek 6 in het WK met een totaal van 168 punten.

 

2018 was alweer het vierde jaar van Max in de Formule 1. In 2018 verdubbelde Max zijn totaal aantal podium klasseringen. Hij stond dit jaar maar liefst 11 keer op het ereschavot.

Net zo vaak als in 2016 en 2017 samen. Max haalde uiteindelijk 249 punten en eindigde op plek 4 in het WK. Net zoals in 2017 won Max 2 races, dit maal de GP van Oostenrijk en opnieuw was die heer en meester in Mexico.

 

In 2019 staat Max 'slechts' 9 keer op het podium maar pakt die wel 3 overwinningen (Oostenrijk, Duitsland en Brazilië). In zijn vijfde seizoen pakt die op het circuit van de Hungaroring eindelijk zijn lang verwachte en eerste pole position. Tijdens de GP van Brazilië pakt die zijn tweede pole. Uiteindelijk eindigt Max als derde in het WK met 278 punten.

 

2020 zou 'het jaar' moeten worden maar niets was minder waar. Vanwege de Covid-19 pandemie werden er slechts 17 Grand Prix' verreden. Van de 17 stond Max maar liefst 11x op het podium (2 overwinningen, 3 derde plaatsen en 6 tweede plaatsen). Max won de 70th Anniversary GP op Silverstone en de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi, waar die overigens ook de pole position pakte. Max eindigt wederom als derde in het WK met 214 punten.

 

In 2021 zouden de regels en F1 auto's veranderen echter vanwege de Covid-19 pandemie is dit een jaar verplaatst en rijden ze in 2021 met min of meer dezelfde auto's ten opzichte van het voorgaande jaar. Red Bull Racing heeft de RB16 wat doorontwikkeld en noemt haar auto de RB16b. Na een succesvolle wintertest begon Max en Red Bull Racing succesvol aan het seizoen. In de eerste 5 races won Max er twee (waaronder de GP van Emilia-Romagna en Monaco) en in de andere 3 races werd die tweede achter Hamilton, dit zou een voorbode zijn voor de rest van het seizoen. Voor de korte zomerstrop won Max 3 races op rij (Frankrijk, Stiermarken en Oostenrijk). Direct na de zomerstop waren er thuis races in België en de na 36 jaar terugkerende GP van Nederland, beide races wist Max op zijn naam te schrijven. In Amerika en (opnieuw) Mexico was Max de sterkte, in de overige races moest Max zijn meerdere erkennen in de Mercedes van Hamilton. Na 21 races staan zowel Hamilton als Max op een gelijk punten aantal van 369,5. Wie in de laatste race in Abu Dhabi voor de ander finisht is wereldkampioen Formule1. Wordt het de eerste WK-titel van Max of de 8e van Hamilton? Max begint op pole position maar is in de eerste bocht al zijn plek kwijt aan Hamilton. De hele race is Hamilton wat sneller en loopt die iets uit maar met nog een paar rondes te gaan is er een crash van Latifi waardoor de safety-car op de baan komt. Red Bull Racing haalt Max naar binnen voor zachte banden maar Hamilton blijft op de baan. Met nog één 1 ronde te gaan wordt het veld weer los gelaten en ligt Hamilton op plek 1 met daarachter Max Verstappen. Het WK gaat na 22 races met een gelijk aantal punten worden beslist in de allerlaatste ronde. In bocht 5 doet Max een succesvolle inhaal poging op Hamilton en geeft deze plek in de resterende bochten niet meer uit handen waardoor Max na een intens jaar met 10 pole positions en 10 overwinningen als eerste in de WK stand is geëindigd en daarmee WERELDKAMPIOEN Formule1 is geworden, als eerste Nederlandse coureur ooit.

 

 

Bron: www.verstappen.com